Assuralia kiest nieuwe voorzitter

De algemene vergadering van Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeraars, heeft huidig ondervoorzitter Etienne Bouas-Laurent (AXA Belgium) verkozen tot nieuwe voorzitter van de federatie. Hij volgt Hilde Vernaillen (P&V group) op, van wie het mandaat na vier jaar afloopt. Heidi Delobelle (AG Insurance) is de nieuwe ondervoorzitter.

Etienne Bouas-Laurent is afgestudeerd aan de ESCP Business School. Hij begon zijn carrière in 1990 bij Arthur Andersen, voordat hij in 1992 in dienst trad bij Franz Haniel & Cie. Vanaf 1997 bekleedde hij verschillende financiële en operationele functies binnen AXA, zowel in Frankrijk als in Duitsland en Hong Kong. In 2019 werd hij lid van het Management Committee van AXA als Deputy en vervolgens Chief Financial Officer. In juli 2021 werd hij benoemd tot CEO van AXA België en voorzitter van de raad van bestuur van AXA Luxemburg en ondervoorzitter van Assuralia.

Kersverse voorzitter van Assuralia, Etienne Bouas-Laurent:

“Ik wil Hilde Vernaillen bedanken voor haar leadership en voor het genoegen dat ik had om, sinds mijn aankomst in België, aan haar zijde te werken. Mijn collega-CEO’s van de Belgische verzekeringsondernemingen stellen hun vertrouwen in mij om Hilde op te volgen. Ik ben hun daar zeer erkentelijk voor en hoop, met de steun van Heidi Delobelle en Hein Lannoy, een antwoord te kunnen bieden op de vele uitdagingen waarmee onze sector wordt geconfronteerd”.

Heidi Delobelle, die een master in de wiskunde en de actuariële wetenschappen behaalde, vatte in 1998 haar loopbaan aan bij AG Insurance, waar zij diverse functies inzake Employee Benefits bekleedde. In juni 2012 werd zij benoemd tot Chief Risk Officer van AG. Vervolgens, in 2019, werd zij Managing Director van de activiteit Employee Benefits & Health Care bij AG. Sinds 22 oktober 2020 is zij de CEO van AG en op 1 maart 2024 trad zij ook toe tot het uitvoerend comité van Ageas als Managing Director Belgium.

Heidi Delobelle, de nieuwe ondervoorzitter van Assuralia:

“Eerst en vooral zou ik Hilde Vernaillen willen bedanken voor haar actieve luisterbereidheid, haar veerkracht en haar natuurlijke capaciteit om de hele sector rond zich te verenigen. Ik ben er klaar voor om samen met Etienne Bouas-Laurent en Hein Lannoy het volgende hoofdstuk van Assuralia te schrijven. Samen zullen we onze verantwoordelijkheden opnemen in het kader van de maatschappelijke aangelegenheden die inherent zijn aan ons beroep en zullen we de sector vooruit helpen, daar ben ik van overtuigd."

Hein Lannoy, CEO van Assuralia

“Ik wens Hilde van harte te bedanken om de federatie de voorbije jaren met zoveel positieve drive en professionaliteit mee te besturen. Onder haar mandaat heeft de sector eens te meer zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid aangetoond: de zware overstromingen in Wallonië, de corona- en economische crisis … het zijn moments of truth geweest waar ze haar leiderschap ten volle heeft ingezet. Onder haar vleugels heeft Assuralia, samen met het hele team, de zichtbaarheid en de communicatie van de sector verhoogd en zoveel mogelijk impact trachten te creëren op het beleid.” ​ ​

Daarnaast kijkt Hein Lannoy uit naar de samenwerking met de nieuwe (onder)voorzitter:

“De voorbije jaren hebben zowel Etienne als Heidi vanuit het uitvoerend comité van Assuralia, een sterke bijdrage geleverd aan het uitzetten van de strategie van de federatie. Ik kijk ernaar uit om met dit complementaire duo ons actieplan verder uit te bouwen en de rol van de sector in de samenleving uit te dragen.”

Beide mandaten lopen in principe voor een periode van 2 jaar.