Verzekeringssector lanceert AssurMed: ​
snellere terugbetaling van medische kosten

Assuralia & de aangesloten verzekeraars bundelen de krachten voor de lancering van AssurMed, de tool die facturen van huisartsen, tandartsen en kinesisten op een digitale en gestructureerde manier doorstuurt om patiënten sneller terug te betalen.

Ongeveer 3 miljoen attesten werden er vorig jaar digitaal doorgestuurd tussen apothekers en verzekeraars dankzij het platform AssurPharma, dat in 2015 werd gelanceerd. Dankzij AssurPharma kunnen verzekeraars apothekerskosten van patiënten vlotter terugbetalen, met veel minder administratieve rompslomp.

De verzekeringssector blijft innoveren en digitaliseren. Het succes van AssurPharma krijgt nu een vervolg onder de naam AssurMed dat de vlotte vergoeding beoogt van de kosten voor zorgverstrekkers. ​

De kosten voor ambulante zorgen (zoals het bezoek aan een huisarts, tandarts en kinesist1) worden vandaag niet consequent digitaal verwerkt. De verzekeringssector zal hier verandering in brengen met een nieuwe digitale toepassing die een snellere terugbetaling aan de patiënt mogelijk maakt.

Hoe werkt het concreet?

Om hun kosten voor gezondheidszorg sneller terugbetaald te krijgen, moeten verzekerde patiënten één keer hun toestemming geven voor het gestructureerde en beveiligde gebruik van de gegevens op hun getuigschriften voor verstrekte hulp. Die eenmalige toestemming kunnen zij verlenen …

• ofwel – vanaf nu – via het platform www.assurmed.be. De gegevens op het getuigschrift voor verstrekte hulp worden vervolgens op gestructureerde en beveiligde wijze doorgestuurd van de software van de zorgverstrekker naar AssurMed;
  • ofwel via een gezondheidsportaal als Helena. Binnen enkele maanden zal ook het portaal OxiCity deze mogelijkheid bieden.

Vervolgens hoeven patiënten zelf alleen nog hun getuigschrift of bewijsstuk aan de ziektekostenverzekeraar van hun keuze te bezorgen – digitaal, per post of via hun gebruikelijke gezondheidsportaal.

Door AssurMed en de digitale gegevensverwerking winnen alle betrokkenen tijd, zodat de patiënten sneller hun vergoeding van de verzekeraar ontvangen. ​

Bijna 6 miljoen patiënten veel sneller terugbetaald ​

AssurMed wordt gelanceerd door Assuralia en zeven verzekeraars: AG Insurance, Allianz, AXA, Belfius Insurance, DKV, Ethias en Justitia. Deze brede ondersteuning heeft tot gevolg dat bijna 6 miljoen patiënten kunnen genieten van een vlottere administratie van hun kosten voor huisartsen, tandartsen en kinesisten, via een snellere terugbetaling van de factuur (tot soms 5 werkdagen sneller dan met de huidige procedure). Uiteraard kunnen later ook andere verzekeraars toetreden tot het project. ​

De nieuwe digitale toepassing gaat meteen van start voor de kosten van huisarts en tandarts, de snelle verwerking van kosten voor kinesitherapie volgt binnen een paar maanden.

Hein Lannoy, CEO van Assuralia, is bijzonder tevreden: “Sommige patiënten hebben al een zware lijdensweg achter de rug, we moeten dus - voor hun gemoedsrust - blijven streven naar een vlotte administratie in terugbetaling. Ik ben bijzonder blij dat verzekeraars blijven zoeken naar partnerships om dit realiseren.”

Het initiatief werd ook positief onthaald door Kom op tegen Kanker.

Hein Lannoy blikt ook vooruit: “AssurMed legt de basis voor verdere innovaties in de sector, ook buiten de ziekteverzekeringen. Het potentieel van deze digitale toepassing is groot. Verzekeraars kunnen het platform op termijn gebruiken voor een vlottere afhandeling van medische kosten in de arbeidsongevallenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, enz.”

Verzekering ambulante kosten in opmars

Steeds meer consumenten kiezen voor een verzekering ambulante kosten, zo bleek ook uit een enquête van Assuralia in ’21.

Ruim 8 op 10 gezinnen in ons land beschikken vandaag over een hospitalisatieverzekering. Velen genieten dit voordeel via de werkgever. 1 Belg op 5 heeft al een tandverzekering en 1 op 7 een verzekering ambulante zorgen. De verzekering ambulante zorgen vindt stilaan ook zijn weg naar een breder publiek, en dit vooral via de werkgevers die ook al een hospitalisatieverzekering aanbieden.

Een goede zaak, want kosten voor ambulante zorgen kunnen hoog oplopen zonder verzekering: gemiddeld telt elke Belg jaarlijks 567 euro voor ambulante kosten neer. Door de toenemende vergrijzing en de tendens naar meer zorg buiten het ziekenhuis riskeert dit bedrag bovendien nog verder toe te nemen in de toekomst. ​

Een woordje uitleg over het project in deze video.

1 Kinesisten zullen de software voor de verbinding met AssurMed in de loop van de komende maanden installeren.

Peter Wiels