21.000 gezinnen getroffen door het onweer op 9 juli

Bijna 20.000 woningen leden schade door het zware onweer, met hevige rukwinden en soms ook hagel, op dinsdag 9 juli, nu twee weken geleden. Ook meer dan 1.100 voertuigen, verzekerd in omnium, deden een aangifte bij hun verzekeraar. Dat blijkt uit een enquête van Assuralia bij de verzekeringsondernemingen. De extreme weersomstandigheden veroorzaakten onder meer in de regio rond Mechelen flink wat schadegevallen.

Volgens de eerste ramingen van de federatie kan het totale kostenplaatje voor de verzekeraars oplopen tot ongeveer 53 miljoen euro. De gemiddelde vergoeding voor schade aan woningen zal bij de brandverzekeraars oplopen tot 2.454 euro. De vergoeding voor schade aan voertuigen, die omnium verzekerd zijn, zal volgens de berekeningen gemiddeld 3.308 euro bedragen.

De verzekerde schadelijders worden zo snel als mogelijk vergoed, aldus Assuralia. Eerst dient de schade correct worden begroot; dat kan op basis van een expertise en/of op basis van ingestuurde bestekken voor het herstellen van de schade. Wanneer de verzekerde akkoord gaat met het uit te keren bedrag, stort de verzekeraar sowieso binnen de maand dit bedrag op de rekening van de klant.

Ter vergelijking

Twee maanden geleden, op 17 en 18 mei, veroorzaakte overvloedige regenval ook al overstromingen. Dit was onder meer het geval in de omgeving van Voeren. Toen telden de verzekeraars ongeveer 4.600 schadegevallen, voor een totale kost van 25 miljoen euro.

De meest recente grote storm in België betreft Ciarán die op 2 november 2023 fors uithaalde. Toen werden 43.200 schadelijders geholpen door hun brandverzekeraar en bijna 2.300 door hun omniumverzekeraar. Het kostenplaatje van die storm bedroeg 92,7 miljoen euro.

Schadegevallen

Geraamde schade [EUR]

Gemiddelde kost [EUR]

Brand

49.027.039

Omnium

3.955.525

Totaal

52.982.564

Raming/extrapolatie op basis van 92 en 94% van de verzekeringsmarkt.

Peter Wiels