Binnenkort vakantie: wat als het fout loopt?

Alle actoren in de reiswereld bevestigen het: de Belgen gaan deze zomer weer zeer talrijk op vakantie. Fijne vooruitzichten, maar wat als het fout loopt? Als je deze zomer met een gerust gemoed op reis wil vertrekken dan kan een reisbijstandsverzekering een onderdeel van je vakantiepuzzel zijn.

1. Grote vakantie in zicht

Alle actoren in de reiswereld bevestigen het: de Belgen gaan deze zomer weer zeer talrijk op vakantie. Na twee jaar met coronabeperkingen, een overgangszomer, een energiecrisis en een nog voortschrijdende oorlog kriebelt het bij veel landgenoten. Fijne vooruitzichten, maar wat als het fout loopt? Als je deze zomer met een gerust gemoed op reis wil vertrekken dan kan een reisbijstandsverzekering een onderdeel van je vakantiepuzzel zijn.

Vandaag beschikt ongeveer 25% van de Belgen over een reisverzekering (*). Het kan onder meer gaan om een annulatieverzekering, een formule enkel voor autopech of een reisbijstandverzekering (technische en medische hulp). Soms gaat het om een combinatie van verschillende dekkingen. Als consument heb je altijd de keuze tussen een tijdelijke dekking of een doorlopende jaarpolis. Elke consument maakt zijn keuze in functie van zijn reële behoeften.

2. Nuttige verzekeringen op reis

Ook de familiale verzekering, de hospitalisatieverzekering, de woonverzekering (bij de huur van een vakantiewoning), de autoverzekering en de rechtsbijstandsverzekering kunnen goed van pas komen op reis, soms zelfs wereldwijd.

Hoewel de noodcentrale van de ziekenfondsen, Mutas, ook medische bijstand verleent ligt de focus daar op dringende medische hulp en op het slachtoffer zelf; de dienstverlening van een reisbijstandsverlener is veel uitgebreider en heeft ook oog voor de gevolgen voor uw voertuig en de meegereisde familie.

3. Focus op reisbijstand

Er zijn in ons land een twaalftal reisbijstandsverzekeraars.

In samenwerking met zijn afdeling Reisbijstand sensibiliseert Assuralia via diverse kanalen over de risico’s die je loopt tijdens de vakantie, een verhaal overpechverhelping en medische hulpverlening.

Met deze sensibiliseringsactie wil de verzekeringssector de kennis over deze wat minder bekende dienstverlening opkrikken.

4. Enkele voorbeelden van hulpverlening uit de zomer van 2022

  • Autopech kan overal, ook in de Elzas

Begin augustus kent een vakantieganger autopech tijdens zijn vakantie in de Elzas. Het voertuig kan ter plaatse niet hersteld worden. Het voertuig wordt naar België getakeld samen met de twee fietsen; de verzekerde en zijn reispartner krijgen vervoer naar huis. Kostprijs van de volledige repatriëring: 2.800 euro.

  • Ernstig verkeersongeval in Turkije

Het voertuig van een verzekerde familie raakt ernstig beschadigd aan het voorwiel bij een aanrijding door een scooter op vakantie. De inzittenden blijven ongedeerd. De expertise en de douaneformaliteiten hebben heel wat voeten in de aarde, maar de wagen, de twee ouders en hun drie kinderen worden gerepatrieerd. De rekening voor deze tussenkomst loopt op tot 8.000 euro. Gelukkig beschikte het gezin over een reisbijstandsverzekering.

  • Lelijke val in Frankrijk

Tijdens hun jaarlijkse vakantie komt een verzekerde lelijk ten val. Hij wordt gedurende twee weken opgenomen in het lokale ziekenhuis en vervolgens met een ziekenwagen terug naar België gebracht. De verzekeraar regelt een chauffeur om de echtgenote naar huis te voeren. Die neemt ook een deel van de medische kosten voor zijn rekening, na tussenkomst van het ziekenfonds. De rekening voor deze valpartij loopt op tot 7.300 euro.

  • Een cruise van korte duur

Terwijl een cruiseboot in Noorwegen langs de mooiste fjorden vaart wordt een Belg die alleen op reis is ziek. Het betreft geen banale reisziekte, de betrokkene is plots ernstig ziek. In die mate dat de bijstandsverzekeraar een zogenaamde ‘sanitaire evacuatie’ moet organiseren. De onfortuinlijke reiziger wordt van de boot gehaald, medisch bijgestaan en vervolgens gerepatrieerd. Het kostenplaatje voor de verzekeraar bedraagt 9.200 euro.

5. Veel pech en veel zieken in de zomer van 2022

Uit een enquête van Assuralia(**)blijkt dat de callcenters van de reisbijstandsverzekeraars vorige zomer weinig rust kenden.

De verzekeraars regelden meer dan 100.000 schadegevallen! Zij ontvingen meer dan 300.000 telefonische oproepen.

Meestal (9 keer op 10) ging het om autopech of verkeersongeval. Maar er was ook medische hulp nodig voor bijna 12.000 vakantiegangers die een ernstig letsel opliepen of ernstig ziek werden op reis, vaak ver van huis. 873 keer moest iemand om medische redenen uit het buitenland gerepatrieerd worden.

(*) Onderzoek Ipsos april 2023 bij 1.100 Belgen

(**) Assuralia enquête mei 2023 bij de verzekeraars

Assuralia-cijfers op basis van 92,4% van de markt

Alle grafieken = Assuralia-cijfers op basis van 92,4% van de markt

Barbara Van Speybroeck

Barbara Van Speybroeck

Communication Director
Peter Wiels

Peter Wiels

Press & Communication

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.