Bob-zomeracties: van Lokeren tot aan zee

 

De Bob-zomercampagne draait momenteel op volle toeren. De boodschap wordt frequent herhaald op de social media en de politie organiseert regelmatig controles. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), Brussel Mobiliteit, de Belgische Brouwers en Assuralia kondigen opvallende acties aan op festivals en aan zee. De Lokerse Feesten mogen zaterdag de spits afbijten.

De Bob-zomercampagne draait momenteel op volle toeren. De boodschap wordt frequent herhaald op de social media en de politie organiseert regelmatig controles. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), Brussel Mobiliteit, de Belgische Brouwers en Assuralia kondigen opvallende acties aan op festivals en aan zee. De Lokerse Feesten mogen zaterdag de spits afbijten.

Bob-campagnes blijven hoognodig

“In 2018 gebeurden er in Vlaanderen 2.141 ongevallen met doden of gewonden waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol was, ofwel 6 ongevallen per dag. De ellende die dergelijke ongevallen veroorzaken kan vermeden worden door de regels te respecteren of een Bob aan te duiden”, benadrukt Werner De Dobbeleer, woordvoerder van de VSV.

 

Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen en sponsor van Bob, mikt samen met alle campagnepartners op een duurzame gedragswijziging. Woordvoerder Wauthier Robyns: “Drinken en rijden gaan niet samen, zeker als je mensen vervoert na een feestje. Vandaar de slogan: ‘Helemaal BOB. Nul op!’ De klemtoon ligt op de ‘nul’. Heel wat bestuurders drinken toch een glaasje als ze nog de weg op moeten. Om de verkeersveiligheid te verhogen moet dat gedrag veranderen. De verzekeraars werken hier graag aan mee”.

Ook alcoholcontroles

De Bob-campagne krijgt zoals gewoonlijk de volle steun van de politie. In de zomer van 2018 voerde de politie 324.000 alcoholcontroles uit. De pakkans wordt elk jaar groter en de gevolgen zijn niet mals. Duid dus een Bob aan als je op stap gaat of gebruik het openbaar vervoer, luidt het advies.

De Bob-bende start in Lokeren

De Bob-bende maakt de volgende weken zijn opwachting op een aantal zomerfestivals en onderzoekt onder meer hoe Bob-vriendelijk deze festivals zijn. De Bob-bende bestaat uit zogenaamde ‘influencers’, jonge mensen die zeer actief zijn op social media en die uiteraard het Bob-concept genegen zijn. Een van de teamleden is Dries De Vleminck, bekend van o.a. The Voice.

De Lokerse Feesten krijgen de primeur van de Bob-actie. Op zaterdag 3 augustus komt de bende naar het festival om de muziekliefhebbers te sensibiliseren over de gevolgen van drinken en rijden. Die avond staan onder meer Gabriel Rios, Novastar en Keane op het podium.

Bestuurders die negatief blazen wanneer ze de Bob-bende tegenkomen krijgen van Assuralia een coole zonnebril. Wie bovendien een sterk Bob-verhaal deelt met de bende, ontvangt zowaar een Bob-strandstoel: een exclusief hebbeding om in te verpozen, aan zee, thuis of bij de barbecue met vrienden.

De Bob-bende komt ook langs in Oostende (10 augustus), op het Summer Music Festival in Boussu (9 augustus) en het Brussels Summer Festival (16 augustus).

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.