Cijfers over de verzekeringsdistributiekanalen: een markt die stabiel blijft
De distributie van verzekeringen gebeurt in België via verschillende distributie- of verkoopkanalen waarvan de verzekeringsmakelaars, de banken, de verzekeringsagenten en de directe verzekeraars de belangrijkste zijn. De recentste enquête van Assuralia analyseert hoe de gerealiseerde omzet door deze verschillende spelers evolueert en welke impact dit op hun marktaandeel heeft.
18 december 2025

Een stijging van de totale omzet in 2024
Het totale incasso voor de verzekeringen leven en niet-leven kende een nominale groei van 8 %: het steeg van 31,7 miljard euro in 2023 naar 34,2 miljard euro in 2024. Houden we rekening met de inflatie van 3,1 % in 2024, dan komt dit neer op een reële groei van 4,7 %.
Wanneer we deze evolutie van het incasso verder opsplitsen, blijkt dat de activiteiten niet-leven (+6,1 %), de individuele levensverzekeringen met gewaarborgde rentevoet (tak 21 en tak 26, +12,9 %) en de levensverzekeringen zonder gewaarborgde rentevoet (tak 23, + 34,5 %) een hogere omzet noteerden in 2024 dan in 2023.
De bijzonder opmerkelijke groei in 2024 van de premies bij de individuele levensverzekeringen werd in de hand gewerkt door een combinatie van relatief hoge rentevoeten en een gunstig beursklimaat.
De omzet van de groepsverzekeringen is daarentegen met 3,6 % gedaald op een jaar tijd. Die daling is voornamelijk toe te schrijven aan uitzonderlijke stortingen in 2023.
De makelarij blijft het grootst, de bankverzekering en de agenten winnen terrein
In het licht van dat stijgende omzetcijfer voor de verzekeringssector geeft de enquête van Assuralia een meer gedetailleerd beeld van de evolutie van het marktaandeel van elk van de verschillende distributiekanalen. De makelarij blijft het grootste distributiekanaal op de Belgische markt, zo blijkt, al winnen de bankverzekering en de agenten geleidelijk aan terrein.
Zo realiseerden de verzekeringsmakelaars 52,1 % van het totale premie-incasso in leven en niet-leven in 2024, tegenover 52,2 % in 2023. Hun marktaandeel voor de activiteiten niet-leven bleef stabiel op 61,2 %, terwijl het voor de groepsverzekeringen toenam (43,8 %, +0,8 procentpunt). Voor de individuele levensverzekeringen daalde hun marktaandeel met 0,2 procentpunt naar 44,1 %.
De verzekeringsagenten en de bank-verzekeraars zagen hun marktaandeel op een jaar tijd met 1,5 procentpunt groeien; zij realiseerden 28,6 % van het totale incasso. De bankverzekering behaalde in 2024 een marktaandeel van 46,1 % voor de individuele levensverzekeringen en bleef daarmee de grootste verdeler van deze producten. De agenten (die voor één enkele verzekeraar werken) behielden dan weer een belangrijke rol bij de distributie van de pensioenspaarverzekeringen met een marktaandeel van 24,5 % in 2024, tegenover 23,5 % in 2023.
Het marktaandeel van de directe verzekeraars in het totale incasso, ten slotte, kromp van 20,7 % in 2023 naar 19,3 % in 2024. Zij verloren in 2024 licht terrein wat de niet-levensverzekeringen betreft (18,1 %, -0,3 procentpunt ten opzichte van 2023). Voor de individuele levensverzekeringen blijven de directe kanalen een bescheiden speler, al boekten ze toch enige vooruitgang: ze klommen op van 3,1 % in 2023 naar 3,4 % in 2024. Hun grootste marktaandeel realiseerden zij nog steeds bij de groepsverzekeringen, waarvan ze meer dan de helft van de totale verkoop op hun conto konden schrijven (50,2 % in 2024, -1,1 procentpunt).
Assuralia publiceert jaarlijks, op basis van een enquête bij de verzekeringsondernemingen, een analyse over de distributiekanalen van de Belgische verzekeringsmarkt. Het recentste rapport in deze reeks bespreekt de gegevens van het boekjaar 2024 en de daaraan voorafgaande boekjaren