‘Club Beleg’ informeert beginnende beleggers
Bijna 70% van de Belgen zijn beleggers of zouden het willen zijn
5 juli 2021
- 55% van de Belgen zag hun spaargeld liever meer opbrengen.
- 40% van de Belgen belegt in andere financiële producten dan een spaarrekening.
- 29% van de Belgen wil beleggen maar doet dit niet bij gebrek aan informatie.
- De populairste beleggingsproducten zijn beleggingsfondsen (51%), gevolgd door aanvullend pensioen (49%).
- Het rendement van een belegging is voor 41% van de beleggers de belangrijkste bekommernis. 26% verkiest duurzaamheid boven rendement.
- Voor informatie of advies over beleggen richten mensen zich in de eerste plaats tot hun bankier of verzekeraar.
- Om zoveel mogelijk potentiële nieuwe beleggers te informeren, lanceert Febelfin ism Assuralia ‘Club Beleg’, een educatieve campagne om mensen op een speelse en laagdrempelige manier te informeren over de verschillende beleggingsmogelijkheden. Daarbij wordt steeds gewezen op de mogelijke voordelen, maar ook op de risico’s en de mogelijke verliezen die eraan verbonden zijn.
Bijna 70% van de Belgen zijn beleggers of zouden het willen zijn
Vandaag kiezen 4 op de 10 Belgen voor andere financiële producten dan hun spaarrekening. En maar liefst 29% zou willen beleggen maar doet dit niet bij gebrek aan informatie. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek dat Febelfin liet uitvoeren door het onderzoekbureau IndiVille1. De drie meest aangehaalde redenen om niet te beleggen zijn te weinig kapitaal, te weinig kennis en het risico op verlies. Bij jongeren staat te weinig kennis helemaal bovenaan. Daarom lanceert Febelfin ism Assuralia de laagdrempelige informatiecampagne ‘Club Beleg’ die de basics over beleggen uit de doeken doet en enkele mythes ontkracht.
De cijfers
55% van de Belgen zag hun spaargeld liever meer opbrengen. 40% geeft hier gevolg aan en zoekt andere financiële oorden op. Zij gaan dus aan de slag met hun spaargeld en houden het niet bij een spaarrekening alleen. De populairste beleggingsproducten zijn beleggingsfondsen (51%), gevolgd door aanvullend pensioen (49%), verzekeringsproducten (43%) en aandelen van beursgenoteerde bedrijven (35%).
Het rendement van een belegging blijft voor een groot deel (41%) van de beleggers de belangrijkste bekommernis. Maar ook de duurzaamheid van een financieel product wint aan belang. 26% verkiest duurzaamheid boven rendement. Dit fenomeen doet zich vooral voor bij jongeren en werd ook opgepikt door de financiële sector: Febelfin heeft in samenwerking met stakeholders binnen en buiten de financiële sector, waaronder ook Assuralia, een duurzaamheidslabel met de naam ‘Towards Sustainability’ ontwikkeld om duurzame producten in kaart te brengen en te promoten, zie www.towardssustainability.be.
Voor informatie of advies over beleggen richten mensen zich in de eerste plaats tot hun bankier of verzekeraar (55%), daarna tot de website van de bank of verzekeraar en raadplegen vervolgens gespecialiseerde media. Jonge beleggers wenden zich vaker tot het internet en vrienden of familie.
Economische boost
Belgen staan dus allesbehalve afkerig tegenover beleggen, maar vinden zichzelf te weinig geïnformeerd en houden het daarom vaak bij een spaarrekening zonder meer. Sparen heeft iedereen bijna met de paplepel meegekregen, maar er zijn tal van alternatieven die de lage rente op spaarboekjes zouden kunnen compenseren. Zeker nu de economie terug uit het dal kruipt, kan het tijd zijn voor beginnende beleggers om hun eerste stappen te zetten uiteraard met goed begrip van de risico’s die er mee gepaard gaan. Want spaargeld investeren geeft de economie een extra boost en alleen met een stevig draaiende economie kan het omzetverlies door het coronavirus gecompenseerd worden.
Educatieve campagne
Om zoveel mogelijk potentiële nieuwe beleggers te informeren, is er nu ‘Club Beleg’ van Febelfin ism Assuralia. Het is een educatieve campagne die op een speelse en laagdrempelige manier uitlegt wat de verschillende mogelijkheden zijn. Daarbij wordt steeds gewezen op de mogelijke voordelen, maar ook op de risico’s en mogelijke verliezen die eraan verbonden zijn. Dus vooraleer je aan beleggen begint, informeer je je best grondig bij je bankier, verzekeraar of makelaar.
De focus van de campagne ligt op ‘start-to-invest’. Je kan het vergelijken met een ‘start-to-run’, waarbij je ook eerst wandelt om pas later grotere afstanden te kunnen lopen. Begeleiding door je bankier, verzekeraar of makelaar is dus belangrijk.
In geval van beleggingsadvies zal je bank of verzekeraar ook je beleggersprofiel opmaken aan de hand van een vragenlijst. Zo wordt duidelijk wat je van beleggingsproducten afweet, of je er ervaring mee hebt, wat je doelstellingen zijn en hoeveel risico je wenst te nemen. De bank of verzekeraar weet dan welke producten zij kan aanbieden, namelijk enkel die producten die overeenstemmen met je profiel, en dus jouw kennis en ervaring.
Op sociale media geven een reeks Bekende Vlamingen (Kamal Kharmach, Kedist Deltour, Kristof Hoefkens, Leen Dendievel, …) de campagne een ludieke duw in de rug en op Youtube circuleren filmpjes waarin Kamal Kharmach uitleg geeft over spaarproducten, levensverzekeringen, pensioensparen, beleggingsfondsen, obligaties, aandelen, maar ook over meer gespecialiseerde producten zoals opties, trackers en warrants.
Febelfin werkt in deze campagne samen met Assuralia om zowel het bancaire als het verzekeringsluik te belichten. Zo krijgt de consument zicht op het volledige beleggingsaanbod.
Naast een toegankelijke kennismaking met de verschillende producten, willen de federaties ook enkele mythes ontkrachten. Zo moet je geen groot kapitaal ter beschikking hebben om te kunnen beleggen en moet je geen beursspecialist zijn om eventueel rendement te behalen. Voor elke potentiële belegger is er een gepast aanbod, afgestemd op de wensen en het beleggersprofiel van de klant.
Spaargeld doen opbrengen komt niet alleen de belegger ten goede, maar ook de economie en de hele samenleving. De bank- en verzekeringssector wil ook hier haar maatschappelijke rol spelen en mensen inlichten over de mogelijkheden in de beleggerswereld maar hen tegelijk ook goed informeren over de mogelijke risico’s.
[1] Nationaal onderzoek Financiële kennis van Febelfin, maart 2021, uitgevoerd bij 2045 NL/FR respondenten doelgroep 16-79