De Pro League verwelkomt BOB in de voetbalstadions

Bij 11% van de verkeersongevallen met letsels in België was in 2023 een bestuurder betrokken onder invloed van alcohol, een lichte verbetering ten opzichte van 2022. Dit cijfer moet de volgende jaren verder naar beneden als we de tragische gevolgen van heel wat ongevallen willen vermijden. In de mix van mogelijke maatregelen blijft sensibilisering via de BOB-campagnes een belangrijke plaats innemen. De volgende weken trekt BOB naar de voetbalstadions, het gaat om een unieke samenwerking tussen de Pro League, Assuralia, de Belgische Brouwers en Vias.

Hoe ziet de campagne eruit?

Na een geslaagde BOB-actie deze zomer op de fandag van OHL in Leuven, waaraan Assuralia actief deelnam, ging de bal echt aan het rollen. Resultaat: in samenwerking met de Pro League zullen deze winter in álle voetbalstadions van de eerste klasse, alsook bij FC Luik en La Louvière, BOB- sensibiliseringsacties plaatsvinden.

Zo is BOB dit weekend al te gast op volgende wedstrijden: KV Kortrijk – KV Mechelen, Club Brugge – FC Dender, FC Luik – Deinze, OHL – RSC Anderlecht, Beerschot – Cercle Brugge.

De andere voetbalstadions krijgen later (in december, januari en februari) het bezoek van een BOB-animatieteam. Supporters die naar huis vertrekken met de wagen en het BOB-team ontmoeten kunnen een exclusieve BOB-sleutelhanger in de clubkleuren bemachtigen. Ze moeten wel eerst negatief blazen om te bewijzen dat ze geen alcohol hebben gedronken.

In enkele stadions zal er ook animatie zijn op de grasmat onder de vorm van een voetbalmatchke met kleine goaltjes, waarbij scoren niet makkelijk zal zijn, want met een speciale alcoholbril op de neus. ​

Voor en tijdens de wedstrijden zullen op de reclameborden in het stadion BOB-boodschappen te zien zijn. En via de sociale media zullen ook de clubs zelf boodschappen verspreiden. Hierbij kunnen ze bij voorbeeld spelers inschakelen om hun supporters te overtuigen van de noodzaak om nuchter te rijden.

Ook al is de ‘derde speeltijd’ voor clubs en supporters heel belangrijk, niemand hoort alcohol te drinken als die nog moet rijden. Net als in familiaal verband, met de feestdagen in het vooruitzicht, valt ook onder supporters een beurtrol perfect te regelen.

Hein Lannoy, ceo van Assuralia:

“Drinken en rijden gaan niet samen. Dat bewijzen de ongevallenstatistieken, maar ook de schadedossiers die de verzekeraars dagelijks verwerken. Sensibilisering blijft dus hoognodig. Als partner van de BOB-campagnes verheugt Assuralia zich over de unieke samenwerking met de Pro League. Laat andere sportfederaties en -clubs dit goede voorbeeld maar snel volgen”.

Bart De Smet, voorzitter van de Pro League (en gewezen voorzitter van Assuralia):

“Voetbal moet een feest zijn. ​ Het verheugt mij ten zeerste dat Assuralia, de Belgische Brouwers en Vias samen met de Pro League deze BOB campagne hebben opgezet. ​ Iedereen veilig thuis krijgen na de ‘derde helft’ is zo belangrijk, en daar kunnen we allemaal samen voor zorgen door elk om beurt de BOB rol op te nemen. Op die manier blijft voetbal een feest.”

Animatie én controles

Het BOB-animatieteam trekt deze winter ook naar Winterpret in Brussel, Winterland in Hasselt en de kerstmarkten van Leuven en Verviers.

De lokale en federale politie zijn evenzeer onmisbare partners in het welslagen van de BOB-campagnes; hun teams zijn deze winter trouw op post om in heel het land controles uit te voeren. Tussen vrijdag 29 november en maandag 3 februari zullen ze overal en op alle momenten van de dag bestuurders laten blazen.

Barbara Van Speybroeck

Barbara Van Speybroeck

Communication Director
Peter Wiels

Peter Wiels

Press & Communication

Het document "Verzekeringen, met vertrouwen de toekomst tegemoet" is bedoeld voor actoren uit de sector, politieke besluitvormers en eenieder die de cruciale rol van verzekeringen in onze maatschappij beter wil begrijpen.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.