De verzekeraars feliciteren alle bestuurders die echt BOB zijn

BOB bestaat 20 jaar en dat zal niet onopgemerkt voorbij gaan. Op het menu staan niet enkel taart, affiches en radiospots, maar ook een wedstrijd op de sociale media en een heuse controlemarathon. Assuralia, de beroepsvereniging van verzekerings-ondernemingen, feliciteert alle campagnepartners en alle bestuurders die hun verantwoordelijkheid opnemen om vrienden of familie veilig thuis te brengen.

De verzekeraars sponsoren ook deze feesteditie van de eindejaarscampagne. Bovendien promoten zij via hun diverse kanalen de online wedstrijd “BOB van de week”. Via een Facebook-applicatie kan eenieder zijn favoriete BOB nomineren. Het doel is dat er zoveel mogelijk over BOB gepraat wordt op de sociale media.

De app activeren kan op www.bob.be.

Centraal in de nieuwe BOB-campagne staat de slogan: “Een beetje BOB bestaat niet. Een echte BOB heeft nul op”. Met deze boodschap willen het BIVV en de drie gewesten een slechte gewoonte bijsturen. Te veel bestuurders menen dat ze gerust een paar glaasjes kunnen drinken alvorens ze met de auto de weg op gaan. Na 20 jaar BOB-campagnes is het hoog tijd om deze misvatting uit de wereld te helpen. Een echte BOB drinkt geen druppel alcohol.

De BOB-partners dragen die boodschap uit via baanaffiches, radiospots, terreinacties en sensibiliseringspakketten voor alle ondernemingen die de komende weken personeelsfeestjes of nieuwjaarsrecepties organiseren.

Hoogtepunt van de campagne wordt het BOB-weekend. De politie plant in het weekend van 15 tot 17 januari een controlemarathon. De pakkans, die ook de komende dagen en weken hoog is, zal dan groter zijn dan ooit.

Wat met de verzekering?

De kans is veel kleiner dan bij diegenen die wel drinken én rijden, maar ook een echte BOB kan betrokken raken bij een ongeval. Wie ooit het stuur neemt van iemands anders wagen, checkt of dit voertuig omnium verzekerd is en of hij beschermd is door een waarborg die de lichamelijke schade van de bestuurder dekt. Sommige verzekeraars beschikken trouwens over een specifieke waarborg voor BOB-situaties.

Wie de BOB-slogan in de wind slaat en met een glas te veel op een ongeval zou veroorzaken, riskeert ook op verzekeringsvlak hiervan de gevolgen te dragen. Meer info hierover staat op de consumentenwebsite www.abcverzekering.be.

Een voorzichtig positieve trend

Assuralia ziet in de cijfers voor 2014 een positieve trend: in de verplichte BA-autoverzekering daalt de schadefrequentie lichtjes naar 6,28 %. Dit betekent dat ongeveer 6 bestuurders op 100 binnen het jaar een ongeval veroorzaken.

Zo moeten de BA-autoverzekeraars vele zware ongevallen regelen die bergen ellende veroorzaken, ongevallen waarin alcohol vaak een rol speelt. Zo tellen de verzekeraars bij personenwagens jaarlijks bijna 700 ongevallen waarbij de schade hoger oploopt dan 125.000 euro. Enkel om de vergoedingen te dekken van deze 700 zwaarste ongevallen is de premie nodig van 1,1 miljoen verzekerden.

Maar verzekeraars houden niet enkel de cijfers in de gaten. Zij voeren of steunen regelmatig campagnes, want preventie en bescherming maken deel uit van het DNA van de verzekering