De verzekeringssector opnieuw één van de sterkhouders van de BOB-campagne

Assuralia, de Belgische Brouwers en Vias institute lanceren - met steun van de regio’s en de federale en lokale politie - opnieuw een BOB-zomercampagne. En deze keer speelt het Europees Kampioenschap voetbal een belangrijke rol, met dank aan voetbalcommentatoren Frank Raes en Filip Joos.

We snakken allemaal naar een zomer met terrasjes, BBQ met vrienden en familie en uiteraard elkaar in de armen mogen vallen na een mooie goal van onze Rode Duivels.

Voetbal is een feest, maar dat is het jammer genoeg niet altijd. Tijdens de Wereldbeker van 2018 verdubbelde het aantal letselongevallen na de matchen van de Rode Duivels, door overmatig drankgebruik van bestuurders.

Daarom richt de BOB-campagne zich deze zomer in eerste instantie op het Europees Kampioenschap voetbal. Met een campagnefilm op sociale media waarbij beelden van verkeersongevallen gecombineerd worden met echt voetbalcommentaar van Frank Raes en Filip Joos maakt BOB duidelijk dat drinken en rijden nooit samen mag gaan.

Verkeersveiligheid ligt verzekeraars nauw aan het hart

Al 17 jaar lang is Assuralia één van de vaste partners van de BOB-campagne, en daar heeft de sector nog geen seconde spijt van gehad, verklaart de CEO van Assuralia, Hein Lannoy:

“Onze samenwerking met BOB illustreert het belang dat we als sector hechten aan preventie. Het aantal verkeersongevallen daalt lichtjes de voorbije jaren, wat zeer positief is, maar als verzekeraars stellen we helaas vast dat het aantal zware ongevallen amper afneemt. ​ Campagnes zoals Bob blijven dus hard nodig.”

En dat blijkt ook uit de cijfers. Ernstige letselongevallen veroorzaken veel leed bij slachtoffers, vrienden of nabestaanden. Ze hebben ook een economische impact. De autoverzekeraars tellen jaarlijks ruim 800 ‘zware schadegevallen’ die meer dan 125.000 euro kosten. In 2019 betekende dat een uitgave van 341 miljoen euro, dit is bijna 30% van de totale schadelast voor alle ongevallen van de BA-autoverzekering in België op een jaar tijd.

BOB is top

BOB is de voorbije twee decennia uitgegroeid tot een echt begrip. Iedereen weet waarvoor BOB staat: drinken en rijden gaan niet samen. Dit principe is gekend maar nog te weinig toegepast. Assuralia vindt het dan ook zeer belangrijk dat alle partners in het BOB-verhaal, en dus ook de drie gewesten en de politiediensten, de krachten blijven bundelen om de campagnes in de toekomst zo efficiënt en doeltreffend mogelijk uit te rollen.

De campagne

Peter Wiels