Distributiekanalen voor verzekeringen: cijfers wijzen op een stabiele markt

In België kan je voor verzekeringen terecht bij verschillende verkoop- of distributiekanalen. De voornaamste zijn de makelaar, de bank, de agent en de directe verzekeraar. ​ Het nieuwste rapport van Assuralia toont minieme verschuivingen tussen de omzet gegenereerd door deze spelers. De marktaandelen wijzen op een stabiele markt, aldus de beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen.

Alvorens de 'marktaandelen' van de voornaamste distributiekanalen te bekijken over het jaar 2023 is het goed om de totale omzet qua verzekeringen mee te geven en enkele trends.

Omzettrends in de Belgische verzekeringssector

Op sectorniveau stijgt het totale incasso leven en niet-leven van 29,9 miljard euro in 2022 naar 31,7 miljard euro in 2023, hetzij een nominale groei met 5,8 %. Bij een inflatie van 4,1 % in 2023, komt dit neer op een stijging met 1,7 % in reële termen.

Wanneer we deze evolutie van het incasso verder opsplitsen, blijkt dat de activiteiten niet-leven (+9,3 %), leven individueel tak 21 en 26 (+5,6 %) en leven groep (+10,4 %) een hogere omzet noteren in 2023 dan in 2022. De omzet van de individuele tak 23-verzekeringen (dit zijn levensverzekeringen zonder gewaarborgde rente gelinkt aan beleggingen) daalde daarentegen met 16,3 %, ondanks het gunstiger financieel klimaat. Met vertraging speelde de uitzonderlijke hoge inflatie van 2022 (+9,6 %) ook in 2023 een rol bij de evolutie van de incasso's.

Anderzijds wakkerden de gestegen rentevoeten de interesse voor individuele levensverzekeringen met gewaarborgde rentevoet (tak 21 en 26) verder aan. De toegenomen aantrekkelijkheid van producten met gewaarborgde rentevoet speelde vermoedelijk in het nadeel van de producten in tak 23.

Tegen deze achtergrond trachtten de verschillende distributiekanalen een deel van de marktgroei bij diverse verzekeringsproducten voor zich te winnen en eveneens stand te houden in krimpende marktsegmenten.

Zeer kleine verschuivingen tussen de verkoopkanalen

Verzekeringsmakelaars zijn in 2023 goed voor 52,0 % van het totale incasso leven en niet-leven, tegenover 52,1 % in 2022. Hun marktaandeel voor het geheel van de activiteiten niet-leven blijft stabiel op 60,9 %. Bij de individuele levensverzekeringen en de groepsverzekeringen daalt het marktaandeel van de makelaars lichtjes, naar respectievelijk 44,3 % en 42,9 %.

Verzekeringsagenten en bankverzekeraars gaan er 1,2 procentpunten op achteruit en verdelen in 2023 iets meer dan een kwart (27,2 %) van het totale incasso. De bankverzekering behaalt in 2023 een marktaandeel van 45,6 % bij de individuele levensverzekeringen, waardoor ze de grootste verdeler van deze producten blijft. Tussen 2022 en 2023 vertonen de marktaandelen van de agenten (die voor rekening van slechts één verzekeraar werken) slechts beperkte schommelingen voor het merendeel van de beschouwde verzekeringsproducten. Maar in tegenstelling tot de stijgende trend van de voorbije jaren daalt het marktaandeel van de agenten bij de nieuwe productie van pensioenspaarverzekeringen met 7,6 procentpunten, namelijk van 32,7 % in 2022 naar 25,1 % in 2023.

Het marktaandeel van de directe verzekeraars in het totale incasso stijgt van 19,5 % in 2022 naar 20,7 % in 2023. In niet-leven winnen ze terrein bij de collectieve ongevallenverzekeringen, waar hun marktaandeel stijgt van 25,0 % in 2022 naar 27,0 % in 2023. Hun grootste marktaandeel behalen de directe kanalen nog steeds bij de groepsverzekeringen, waar ze in 2023 meer dan de helft (51,3 %) van de verkoop vertegenwoordigen.

Jaarlijks publiceert Assuralia op zijn website, op basis van een enquête bij de verzekeringsondernemingen, een analyse over de distributiekanalen van de Belgische verzekeringsmarkt. Het nieuwste rapport bespreekt de gegevens van het boekjaar 2023 en de daaraan voorafgaande boekjaren.

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.