Nieuwe infofiches bieden inzicht in pensioenproducten voor professionals

Wie als zelfstandige of als werknemer een aanvullende pensioenverzekering afsluit (het gaat hier niet over het klassieke pensioensparen), ontvangt voortaan een ‘infofiche tweede pijler’ vóór hij de overeenkomst ondertekent. ​ Deze nieuwigheid is conform een Assuralia-gedragscode die op 1 oktober 2020 in werking treedt.

Het gaat om een gestandaardiseerde precontractuele informatiefiche, telkens specifiek voor volgende pensioenproducten:

• het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ),
  • het Vrij Aanvullend Pensioen voor Werknemers (VAPW),
  • de individuele pensioentoezeggingen voor zelfstandigen actief als natuurlijk persoon,
  • de individuele pensioentoezeggingen voor zelfstandige bedrijfsleiders,
  • Riziv-overeenkomsten voor zorgverstrekkers.

Minstens 570.000 zelfstandigen in ons land hebben een van bovenstaande pensioenproducten.

De infofiche informeert de verzekeringnemer op voorhand over de belangrijkste eigenschappen van het verzekeringsproduct (bijdragen, kosten, fiscaliteit, …). Het stelt hem ook in staat om gelijkaardige producten van verschillende verzekeringsondernemingen met elkaar te vergelijken. De betrokkenen ontvangen de fiches elektronisch of op papier; zij staan ook op de website van de verzekeraars.

Pro memorie, het pensioenstelsel in ons land kent drie pijlers. De eerste pijler betreft het wettelijk pensioen, de tweede pijler betreft de beroepspensioenen, de derde pijler het pensioensparen en het langetermijnsparen.

De nieuwe infofiches viseren de “individuele” tweede pijlerproducten. Voor de derde pijler bestonden er vandaag al sectorale infofiches.

De Assuralia-gedragscode over de infofiche tweede pijler vindt u op assuralia.be

Meer info over het aanvullend pensioen vindt u op ABCverzekering.be