Nul op? Je verzekeraar is trots op Bob

“BOB. Altijd nul op” luidt de slogan van de eindejaarscampagne tegen rijden onder invloed. Wie nog moet rijden drinkt geen alcohol. Assuralia steunt voluit de campagne. De aangesloten verzekeringsondernemingen zullen de boodschap helpen uitdragen via hun kanalen.

“BOB. Altijd nul op” luidt de slogan van de eindejaarscampagne tegen rijden onder invloed. Wie nog moet rijden drinkt geen alcohol. Assuralia steunt voluit de campagne. De aangesloten verzekeringsondernemingen zullen de boodschap helpen uitdragen via hun kanalen.

 

De Bob-campagne beoogt een mentaliteitswijziging, geen eenvoudige opdracht, maar de overheid, Assuralia en de Belgische Brouwers gaan er voluit voor. Heel wat bestuurders geven immers een eigen interpretatie aan het Bob zijn. Ze consumeren toch een paar glazen alvorens achter het stuur plaats te nemen. Dergelijke bestuurders zijn blind voor de nefaste effecten van alcohol op hun rijvaardigheid en de verkeersveiligheid, ofwel zijn ze overmoedig, hetgeen fout kan aflopen met soms zware gevolgen voor je strafblad, je familieleven en je loopbaan.

Een verkeersveiligheidscampagne is pas efficiënt wanneer ze gepaard gaat met handhaving. De politie voorziet intense controles, waarbij ook naar drugs en gebruik van de smartphone wordt gekeken. Wie zoals het hoort negatief blaast gaat naar huis met de befaamde Bob-sleutelhanger.

Wedstrijd

De slogan “Bob. Altijd nul op” zal twee maanden lang te zien zijn langs alle grote wegen, op bussen van De Lijn en de MIVB, op Facebook en Instagram. Tijdens de feestdagen krijgt de campagne een extra duw in de rug met een radiospot en een videoclip, Na Nieuwjaar volgen sensibiliseringsacties aan de in- en uitgangen van grote concertzalen, zoals bij voorbeeld Vorst Nationaal. Tenslotte staat een Bob-wedstrijd op het menu via de social media, waarbij de winnaars een geschenk zullen ontvangen met de boodschap ‘Je verzekeraar is trots op Bob’.

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), de Agence wallonne de sécurité routière (AWSR) en Brussel Mobiliteit rollen elk in hun gewest de campagne uit, met als vaste partners aan hun zijde de Belgische Brouwers en Assuralia. De beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen is reeds zestien jaar sponsor van de Bob-campagne.

Alle communicatietools staan op het platform www.Bob.be.

Bijna een derde van de schadelast gaat naar zware ongevallen

In 2018 telde de federale politie 4.036 ongevallen met doden of gewonden waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol was, ofwel 11 ongevallen per dag. Dit betekent dat in 10,6% van alle letselongevallen er sprake was van een bestuurder die te veel gedronken had. Soms betreft het zware ongevallen, die enorm veel ellende veroorzaken bij de slachtoffers en hun naasten.

De financiële impact van die zware ongevallen is ook enorm. Assuralia telde in 2018 maar liefst 831 ‘zware schadegevallen’ die meer dan 125.000 euro kosten (782 in 2017). Samen lopen deze uitkeringen op tot 341 miljoen euro, dit is bijna 30% van de totale schadelast voor alle 340.618 ongevallen in de BA-autoverzekering voor de categorie Toerisme en zaken in 2018.

Nota bene: bij dronken rijden mag de verzekeraar de uitkeringen aan de slachtoffers recupereren bij de dronken chauffeur die het ongeval veroorzaakte. De gemiddelde schadelast bij een ongeval met gewonden bedraagt 18.000 euro … hetgeen bovenop boetes en proceskosten komt.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.