Verzekeraars contacteerden meer dan 100.000 klanten uit getroffen sectoren

Verzekeraars contacteerden meer dan 100.000 klanten uit getroffen sectoren

De coronacijfers gaan de goede kant op. Zwaar getroffen sectoren zoals de horeca, de evenement- en cultuursector, de sportzalen en de contactberoepen kijken ernaar uit om er deze zomer weer voluit in te vliegen. Om deze zelfstandigen en ondernemers maximaal te begeleiden in de succesvolle hervatting van hun activiteit hebben verzekeringsondernemingen hun klanten proactief en individueel benaderd om zo de noden in kaart te brengen en waar nodig oplossingen aan te reiken.

Verzekeraars hebben de voorbije weken meer dan 100.000 brieven verstuurd naar hun klanten uit de sectoren die het meest getroffen zijn door de pandemie-crisis om ze verder te ondersteunen. Zij hebben hen ertoe aangespoord om samen met de verzekeringsonderneming of de tussenpersoon hun verzekeringszaken als volgt aan te pakken:  

  • lopende verzekeringen zoals auto, brand, burgerlijke aansprakelijkheid, arbeidsongevallen, … doornemen en aanpassen wanneer deze risico’s op aanzienlijke en blijvende wijze verminderd zijn,
  • een betalingsplan opstellen voor de verzekeringspremies waarvoor uitstel van betaling was verleend in het kader van de bestaande steunmaatregelen,
  • alle maatregelen in verband met verzekeringsovereenkomsten doornemen die de klant kunnen helpen om zijn activiteiten in de best mogelijke omstandigheden te hervatten en eventuele liquiditeitsproblemen tijdens de eerste maanden na de heropstart het hoofd te bieden.

De eerste retours blijken volgens Assuralia zeer positief. Hein Lannoy, CEO van de beroepsvereniging, is alvast tevreden met het initiatief van de sector:

“Deze ondernemers en hun medewerkers hebben het de voorbije maanden niet makkelijk gehad en waar mogelijk willen we als sector hen blijven ondersteunen. Vandaag trekken we die maatschappelijke verantwoordelijkheid door en hopen we zoveel mogelijk ondernemers, bedrijven en zelfstandigen terug op weg te helpen naar een nieuwe start.”

Ondernemingen die in andere sectoren actief zijn en ook met vragen zitten of met financiële problemen kampen bij de hervatting van hun activiteiten, kunnen uiteraard eveneens rekenen op advies en hulp van hun verzekeraar of tussenpersoon om oplossingen te vinden die op hun specifieke behoeften zijn afgestemd.

De bestaande steunmaatregelen blijven ondertussen van kracht.

 

 

Over Assuralia

Assuralia is de Beroepsvereniging van de Verzekeringsondernemingen en vertegenwoordigt nagenoeg alle Belgische en buitenlandse verzekeringsondernemingen die op de Belgische markt werkzaam zijn. 

Bekeken vanuit het oogpunt van het incasso vertegenwoordigt Assuralia maar liefst 99% van het incasso in de schadeverzekeringen en iets minder in dat van de levensverzekeringen.

Assuralia behartigt de beroepsbelangen van zijn leden, de verzekeringsondernemingen. Daartoe zijn er vijf dienstverlenende opdrachten vastgelegd.

Assuralia
Huis Der Verzekering
De Meeussquare 29
1000 Brussel