Verzekeraars reeds twaalf jaar Bobgenoten

Op zaterdag 30 mei gaf Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, aan de zijde van Assuralia en de Belgische Brouwers, het startschot van de nieuwe Bob-zomercampagne. Langs de snelweg in Ranst mocht de minister alvast de eerste Bob-affiche sinds de regionalisering van de verkeersveiligheidscampagnes aanplakken. Op het bord prijkt de slogan “Samen voor rijden zonder alcohol".

Op zaterdag 30 mei gaf Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, aan de zijde van Assuralia en de Belgische Brouwers, het startschot van de nieuwe Bob-zomercampagne. Langs de snelweg in Ranst mocht de minister alvast de eerste Bob-affiche sinds de regionalisering van de verkeersveiligheidscampagnes aanplakken. Op het bord prijkt de slogan “Samen voor rijden zonder alcohol”.

Drinken en rijden gaan niet samen! De media kunnen die boodschap niet genoeg herhalen. Alcohol blijft een belangrijke factor bij heel wat aanrijdingen en niet in het minst bij zware verkeersongevallen die bergen menselijke ellende veroorzaken. Dat stellen de verzekeraars dagelijks vast bij de regeling van die ongevallen. Daarom steunen de verzekeraars, al voor het twaalfde jaar op rij, de Bob-campagnes, die voortaan door de gewesten worden uitgedragen.

Ook tijdens de zomer, met al zijn barbecues, terrasjes en festivals, blijft een sterke sensibilisering voor de mogelijke risico’s van rijden onder invloed een absolute must. Eigenlijk zou het een basisreflex moeten worden bij iedereen: op voorhand regelen dat iedereen veilig naar huis kan. “Bobben” is er voor zorgen dat je familie of vrienden goed en wel thuis geraken. Helaas is nog steeds een deel van de bestuurders onvoldoende doordrongen van de risico’s die ze nemen wanneer ze toch het stuur nemen na het gebruik van alcohol en/of verdovende middelen.

Behalve baanaffiches met het logo van het Vlaamse gewest en de genoemde sponsors deelt de campagne ook radiospots en youtube-filmpjes over drinken en rijden om zo een groot publiek te bereiken.

Het verzekeringsaspect

Wie zich vooraf aanbiedt om Bob te zijn gebruikt best de eigen wagen. Wie toch het stuur neemt in iemands anders wagen, checkt of dit voertuig omnium verzekerd is en of hij beschermd is door een bestuurderswaarborg. Sommige verzekeraars beschikken overigens over een specifieke waarborg voor Bob-situaties.

De prijs die je dreigt te betalen als je hebt gedronken en toch rijdt ligt zeer hoog. Wie met een glas te veel op een ongeval veroorzaakt, riskeert ook op verzekeringsvlak hiervan de gevolgen te dragen. Meer info daarover vind je op de consumentenwebsite www.abcverzekering.be.

De autoverzekeraars steunen de Bob-campagnes financieel via hun beroepsvereniging Assuralia. Die ondernemingen voeren ook zelf nog andere verkeersveiligheidscampagnes, want preventie en bescherming zijn ingebed in de verzekering.

 

Ook wat betreft dienstverlening aan slachtoffers blijft de sector inspanningen leveren om het beheer van schade en de communicatie te verbeteren. Zo lanceerde test.asuralia.be onlangs een webtoepassing voor slachtoffers van ongevallen met lichamelijke schade die de betrokkenen sneller op het juiste pad helpt.

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.