Verzekeraars zetten sterke schouders onder de grootste preventiecampagne op de weg“Deze keer ben ik BOB!”

Assuralia zet, samen met de vzw Belgische Brouwers en verkeersinstituut Vias, deze winter weer volop in op preventie met de gekende BOB campagne. Topartiest Metejoor is deze keer ambassadeur. Via een wedstrijd kan je hem winnen als je persoonlijke BOB voor één avond. Sensibiliseren is nog steeds nodig, benadrukt de verzekeringskoepel. Elke dag gebeuren er gemiddeld 12 ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol, op nieuwjaarsdag gaat het gemiddeld zelfs over 26 ongevallen. Dat is 1 ongeval op 3.

1 ongeval op 3 op nieuwjaarsdag is te wijten aan alcohol

Volgens Vias gebeurden in de periode 2011 tot 2020 gemiddeld 12 alcoholgerelateerde ongevallen per dag in ons land, ofwel 1 ongeval elke 2 uur. ​ Dit komt overeen met 11% van de letselongevallen die dagelijks gebeuren.

Zeker in de eindejaarsperiode is het belangrijk om iedereen te blijven waarschuwen voor de mogelijke gevaren van alcohol achter het stuur. Zo gebeuren op nieuwjaarsdag gemiddeld 26 ongevallen waarbij minstens één bestuurder onder invloed is van alcohol. Dat komt neer op ongeveer 1 op de 3 ongevallen met gewonden die dag (31%). Ook op kerstdag is het aandeel alcoholgerelateerde ongevallen bijna dubbel zo groot als op een gemiddelde dag.

Verantwoordelijkheid nemen

Hoewel de gezondheidscrisis ook dit jaar weer voor een atypisch eindejaar zorgt, zullen er toch weer meer mogelijkheden zijn om elkaar te zien en een glas te drinken.

Belangrijk daarbij is om op voorhand goede afspraken te maken over wie er nuchter achter het stuur kruipt om iedereen veilig af te zetten. Deze winter speelt de BOB-campagne in op het nemen van deze verantwoordelijkheid met als slogan ‘Deze keer ben ík BOB’.

Assuralia en de andere Bob-partners zullen, met de steun op het terrein van de federale en de lokale politie, opnieuw sensibiliseren rond de gevaren van alcohol en zo actief bijdragen tot het verminderen van het aantal slachtoffers met dronken chauffeurs.

Hein Lannoy, CEO van Assuralia “Verkeersveiligheid ligt de verzekeringssector nauw aan het hart. De verzekeraars spelen een cruciale rol in de opvang van slachtoffers en in het vergoeden van schade maar zij nemen ook hun verantwoordelijkheid door volop in te zetten op preventie om menselijk leed te vermijden. Ze doen dat op verschillende manieren, een ervan is de ondersteuning van de BOB campagne.”

Deze keer is … Metejoor BOB

Metejoor is momenteel hot in Vlaanderen. De bekende artiest engageert zich deze winter als ambassadeur voor de campagne. ​ Een voetbalmaat van hem werd ooit aangereden door een dronken bestuurder, een ongeval met zware gevolgen. Via een wedstrijd kan je hem een avond winnen als je persoonlijke BOB na een etentje voor 4 personen. Metejoor komt je met de BOB-mobiel thuis ophalen en zet je veilig terug thuis af.

Radiospot én video’s op sociale media

De BOB-campagne loopt de volgende weken via een radiospot en sociale media.

Voor het eerst zal de BOB ook aanwezig zijn op het bij jongeren erg populaire platform TikTok, om ook via deze doelgroep families en vrienden te sensibiliseren rond alcohol in het verkeer.

Campagnemateriaal

Video

Radiospots

www.Bob.be

Barbara Van Speybroeck

Barbara Van Speybroeck

Communication Director
Peter Wiels

Peter Wiels

Press & Communication

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.