Verzekeringssector – Nieuwe regels vanaf 1 oktober

Op 1 oktober 2024 treden nieuwe maatregelen in werking die van toepassing zijn op verzekeraars en hun klanten.

Versoepeling opzeggingsregels voor verzekeringsovereenkomsten

Deze nieuwe wet stelt enkele nieuwe regels in met betrekking tot de opzeggingsmodaliteiten van verzekeringsovereenkomsten die tot de tak ‘niet-leven’ behoren, zoals woningverzekeringen, autoverzekeringen en familiale verzekeringen (met uitzondering van de gezondheidsverzekeringen waar andere regels gelden).

Concreet wordt in het eerste jaar de termijn waarbinnen een verzekerde zich kan verzetten tegen de stilzwijgende verlenging van een verzekeringscontract op de vervaldag, van drie naar twee maanden teruggebracht. Vanaf het tweede jaar van een lopend contract wordt de mogelijkheid ingevoerd voor de verzekerde om de overeenkomst op elk moment op te zeggen, rekening houden met een opzegtermijn van twee maanden.

De nieuwe wet voorziet nu ook in de mogelijkheid om een overeenkomst op te zeggen via elektronische handtekening. Daarnaast kan een verzekerde vanaf 1 oktober aan een tussenpersoon of andere verzekeraar vragen om de nodige stappen te zetten tot opzegging van een verzekeringscontract.

Voor verzekeraars wijzigen de opzegmodaliteiten niet: een verzekeraar dient rekening te houden met een termijn van drie maanden voor de vervaldag van een contract. Verzekeraars en verzekerden kunnen ook nog steeds een contract opzeggen na de afhandeling van een schadegeval.

Uniformisering van de betalingstermijnen voor verzekeringsprestaties

De nieuwe wet betreffende de termijnen en de sancties voor de verzekeringsprestaties treedt eveneens op 1 oktober in werking. Deze nieuwe wetgeving voert een algemeen kader in voor verschillende verzekeringstakken waarvoor de betalingstermijnen nog niet gereguleerd waren, namelijk aansprakelijkheidsverzekeringen (behalve de verzekering BA motorrijtuigen), zaakverzekeringen (behalve de brandverzekering), de brandverzekering (behalve die voor eenvoudige risico’s) en gezondheids- en ongevallenverzekeringen (behalve de arbeidsongevallenverzekering). ​
De betalingstermijnen voor levensverzekeringen, de verzekering BA motorrijtuigen en de brandverzekering (eenvoudige risico’s) waren al aan regelgeving onderworpen.

Vanaf 1 oktober 2024 moeten verzekeraars zich aan een termijn van drie maanden houden om te reageren op schadeclaims. Bij betwisting van de dekking van het schadegeval moet binnen deze termijn een met redenen omkleed antwoord worden gegeven. Als de verzekeraar die termijn niet naleeft, moet hij een forfaitaire boete van 300 euro betalen. Als er een aanmaning naar de verzekeraar wordt gestuurd en deze dan nog altijd niet reageert, loopt de boete op tot 300 euro per dag vertraging.De nieuwe regels bepalen ook dat de verschuldigde bedragen moeten worden betaald binnen een termijn van 30 dagen zodra de vergoeding werd vastgelegd. Anders gelden er hoge verwijlintresten. Deze regels zijn van toepassing op alle verzoeken tot schadevergoeding die vanaf 1 oktober 2024 worden ingediend.

Barbara Van Speybroeck

Barbara Van Speybroeck

Communication Director
Peter Wiels

Peter Wiels

Press & Communication

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.