Activiteit van bijstandsverzekeraars piekt in de zomer als nooit tevoren

Dit jaar zullen weer heel wat Belgen op zoek gaan naar zon, avontuur of bijzondere ervaringen. Assuralia voerde een onderzoek over bijstandsverlening tijdens de zomermaanden juli en augustus. Wat blijkt? De callcentra van de verzekeraars kregen tijdens ‘de grote vakantie’ van 2024 een pak meer oproepen te verwerken dan het jaar voordien: 437.110 oproepen1 tegenover 399.979 oproepen de zomer ervoor. De cijfers illustreren de intense activiteit in dit domein in de twee zomermaanden.

Naar aanleiding van de oproepen openden de verzekeraars 130.163 bijstandsdossiers (technische en medische) en werden op twee maanden tijd 6115 mensen gerepatrieerd, een stijging van respectievelijk 2,81 % en 8,2 % in vergelijking met de zomer van 2023. Die cijfers illustreren de grote druk op de bijstandsdiensten in hartje zomer.

In totaal werden er 130.163 bijstandsclaims geregistreerd tussen 1 juli en 31 augustus 2024. 6547 mensen in juli en 5736 in augustus kregen medische bijstand (hospitalisatie, verzorging, medische repatriëring enz.). Meer dan vier op de vijf medische dossiers betreft verblijven in het buitenland.

Van een zomerpiek gesproken: in slechts twee maanden tijd behandelen de bijstandsverleners een derde van alle buitenlandse bijstandsdossiers van een volledig jaar.

De hele zomer van 2024 was het in de bijstandscentra van de verzekeraars alle hens aan dek om de klanten de nodige hulp en bijstand te bieden. Gemiddeld werden er dagelijks meer dan 7000 oproepen verwerkt, bijna 1900 dossiers geopend en een honderdtal repatriëringen georganiseerd. Deze cijfers onderstrepen de uitzonderlijke inzet van de teams om in te spelen op de onverwachte situaties van verzekerde vakantiegangers, zodat zij hun reis zorgeloos konden voortzetten of veilig naar huis konden terugkeren. Het ging daarbij om pechverhelping van voertuigen, het uitzenden van ambulances of artsen in het buitenland, de tenlasteneming van de medische kosten en de organisatie van de terugkeer van de vakantiegangers.

Nuttige verzekeringen om met een gerust hart te vertrekken

Wie zorgeloos wil reizen, kan niet zonder een degelijke verzekering. Dekking bij reisannulering door ziekte of ongeval, technische bijstand bij pech of een verkeersongeval, en medische hulp in het buitenland (zoals medische kosten, hospitalisatie en repatriëring) kan uiteraard worden voorzien via reisverzekeringen — ofwel als onderdeel van een autoverzekering, ofwel als aparte polis voor reisbijstand of annulering. ​
Reisbijstand gaat verder dan louter het terugbetalen van kosten. Ze mobiliseert professionele hulpverleners die 24/7 klaarstaan om de verzekerde te ondersteunen bij alle noodzakelijke regelingen — van het kiezen van een pechverhelper tot het vinden van een geschikt ziekenhuis — en om advies op maat van de situatie te geven.
Bij schade in het buitenland kan zelfs een klein incident voor de reiziger snel uitgroeien tot een ingrijpende en stressvolle ervaring. Afstand, taalbarrières en onbekendheid met de omgeving maken het extra moeilijk om de situatie zelfstandig aan te pakken. In zulke omstandigheden maken professionele hulp, bijstand en gericht advies een wereld van verschil.

Ook andere verzekeringen kunnen van pas komen tijdens de vakantie:

  • De familiale verzekering: dekt de materiële of lichamelijke schade die de verzekerde (of iemand van zijn gezin) aan anderen zou kunnen toebrengen, ook in het buitenland (bijvoorbeeld een ongeval met een derde of schade aan een gehuurde woning).
  • De brandverzekering: beschermt de woning van de verzekerde tegen een schadegeval (brand, waterschade, diefstal enz.) wanneer de eigenaar op vakantie is. Deze verzekering kan ook een gehuurd vakantiehuis of een tweede verblijf dekken.
  • De hospitalisatieverzekering: betaalt de medische en hospitalisatiekosten waarin het ziekenfonds niet tussenkomt tijdens een verblijf in het buitenland.
  • De rechtsbijstandsverzekering: treedt in werking bij een geschil ter plaatse (bijvoorbeeld een verkeersongeval in het buitenland of een betwiste huurovereenkomst). Ze verleent juridisch advies en komt tussen in de procedurekosten.

Met de gepaste verzekeringen weet de vakantieganger zich beschermd tegen diverse onverwachte gebeurtenissen, zonder dat het vakantiebudget eraan moet geloven, ongeacht bestemming of profiel.

Bij de specifieke reisverzekeringen, met name de annuleringsverzekering en de verzekering voor technische of medische bijstand, zijn de individuele behoeften en gewoonten van de reiziger bepalend. Er is keuze tussen een contract voor één reis of voor een jaarcontract. Vanaf twee of drie reizen per jaar is het financieel interessanter een jaarcontract te sluiten.

Enkele voorbeelden van hulpverlening in de zomer van 2024

Elke zomer maken onverwachte situaties zoals pech, ongevallen of ziekenhuisopnames opnieuw duidelijk hoe essentieel een goede bijstandsverzekering is. Hieronder volgen enkele concrete voorbeelden uit de zomer van 2024 waarbij de snelle interventie van een bijstandsverlener het verschil maakte. Dankzij deze tussenkomsten konden de verzekerden rekenen op:

  • een internationaal netwerk van zorgvuldig geselecteerde partners;
  • een volledige logistieke coördinatie;
  • de tenlasteneming van de kosten volgens de voorwaarden van het contract;
  • en vooral, 24/7 menselijke begeleiding.

Ongeval is spelbreker in Portugal

Een gezin van vier is met de gezinswagen op vakantie in Portugal wanneer die door een ongeval wordt beschadigd. De bijstandsverlener wordt onmiddellijk gecontacteerd en neemt, met de hulp van zijn lokale correspondent, de pechverhelping op zich. Aangezien het niet mogelijk is het voertuig ter plaatse te herstellen, wordt het voor herstelling naar België gerepatrieerd. Het gezin wordt twee nachten in een hotel ondergebracht en daarna per vliegtuig gerepatrieerd. De bijstandsverlener regelt ook de nodige taxitransfers, zowel ter plaatse als in België. Tot slot krijgt het gezin in afwachting van de herstelling van de wagen in België een vervangwagen ter beschikking gesteld.
> Geschatte kostprijs van de interventie: € 5490, bovenop de administratieve formaliteiten.

Een val tijdens de vakantie: terugkeer per vliegtuig nodig

Tijdens een autovakantie in het Spaanse L’Escala raakt de moeder van een gezin op 17 juli gewond door een val. Na een bezoek aan de spoeddienst wordt de medische bijstand meteen gestart, met toestemming van de medische coördinator voor de tenlasteneming. Wegens de toestand van de patiënt is een terugreis met de auto uitgesloten. Daarom keert de vader met een van de kinderen huiswaarts met de auto, terwijl de moeder en haar dochter drie dagen later met het vliegtuig worden gerepatrieerd. Er worden taxi's geregeld aan de vertrek- en aankomstpunten en een lokale correspondent helpt bij de formaliteiten ter plaatse.
> Geschatte kostprijs van de interventie: € 1867,96.

Een complexe interventie in Thailand

Een 65-jarige Belg wordt bewusteloos aangetroffen in zijn hotel in het Thaise Koh Samui. Hij wordt met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Zijn toestand vereist intensieve zorg in diverse ziekenhuizen in Thailand en de plaatsing van een pacemaker. Gelet op de instabiliteit van zijn toestand strekt de nodige zorg zich uit over meer dan een maand, met coördinatie tussen ziekenhuizen, overheden, lokale correspondenten en Belgische artsen. Na meerdere mislukte repatriëringspogingen is uiteindelijk een medische evacuatie per vliegtuig met gespecialiseerde begeleiding mogelijk.
> Geschatte kostprijs van de interventie: € 130.750.

1 Assuralia-enquête van april 2025 bij de verzekeraars; de ondervraagde verzekeraars vertegenwoordigen 97% van de premie-inkomsten.

Barbara Van Speybroeck

Barbara Van Speybroeck

Communication Director
Peter Wiels

Peter Wiels

Press & Communication

 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.