Winter 2023-2024: 13.400 dossiers voor medische bijstand in het buitenland behandeld
De Belgen konden vorige winter op de bijstandsdiensten rekenen wanneer zij onderweg naar of op hun vakantiebestemming te maken kregen met onverwachte situaties. Uit een enquête over bijstandsverlening uitgevoerd door Assuralia, de federatie van de verzekeringsondernemingen, blijkt dat er van december 2023 tot en met maart 2024 vanuit het buitenland 13.400 medische dossiers werden geopend door vakantiegangers, of dat nu was wegens ziekte of wegens de medische gevolgen van een ongeval op hun vakantieoord. De resultaten van de enquête maken duidelijk dat een reisverzekering in alle seizoenen nuttig is, zowel voor een skireis als voor een reis naar de zon. Dat kan een annulatieverzekering zijn, een bijstandsverzekering voor pechverhelping bij autopech of een reisbijstandsverzekering die medische en technische bijstand waarborgt.
12 december 2024
Bijstandsverleners zijn ook in de winter hard aan het werk
Tijdens het winterseizoen 2023-2024 kregen de bijstandsverzekeraars bijna 580.0001 oproepen, waarvan meer dan 120.000 oproepen vanuit het buitenland. De nood aan bijstand leidde tot zo’n 241.000 interventies, zowel technische (voertuigen depanneren) als medische, verdeeld over België (213.266) en het buitenland (27.552).
De helft van de dossiers waarin vanuit het buitenland om bijstand werd gevraagd, betreft technische interventies; voor de andere helft gaat het om bijstand in het kader van een ziekte of de medische gevolgen van een ongeval. De bijstandsverleners hebben ook 1.210 repatriëringen om medische redenen uit het buitenland uitgevoerd.
Maar ook wie ons land niet verlaat, kan met onverwachte omstandigheden te maken krijgen, zelfs dicht bij huis. In de winter blijven verkeersongevallen en autopech – dat laatste vaak door batterijproblemen – namelijk schering en inslag op het Belgische grondgebied. Met meer dan 450.000 oproepen vanuit België hadden de telefooncentrales van de bijstandsverzekeraars het bijzonder druk tijdens deze periode.
Onvoorziene gebeurtenissen te slim af zijn & met gemoedsrust op weg
Op vakantie vertrekken met een reisverzekering op zak, zorgt voor een stuk gemoedsrust indien er zich toch een probleem zou voordoen. Vandaag heeft ongeveer een kwart van de Belgen2 een dergelijke verzekering. Het kan dan gaan om een annulatieverzekering, een bijstandsverzekering voor pechverhelping bij autopech of een reisbijstandsverzekering die medische of technische ondersteuning in het buitenland waarborgt.
Deze verzekeringen kunnen verschillende dekkingen combineren. Men kan ze sluiten voor één welbepaalde reis of opteren voor een jaarcontract. Vanaf twee reizen per jaar blijkt een jaarcontract vaak al voordeliger dan een tijdelijk contract. Elke consument kan de verschillende formules vergelijken van de 12 verzekeraars die dergelijke verzekeringen in België aanbieden, om zo de formule te vinden die het best aan zijn reële behoeften beantwoordt.
Andere verzekeringen die dekking op reis bieden
Naast specifieke reisverzekeringen zijn er ook verschillende andere verzekeringen – die u het hele jaar door dekken – waarop u een beroep kunt doen als u op reis bent, zowel in België als in het buitenland.
Zo kunnen de familiale verzekering, de hospitalisatieverzekering, de woningverzekering (voor wie een vakantiehuisje huurt), de autoverzekering en de rechtsbijstandsverzekering waardevol blijken op reis, soms wereldwijd. Maar vaak dekken deze verschillende verzekeringen alleen specifieke risico’s en bieden ze dus een minder ruime dekking dan de klassieke reisverzekeringen.
Enkele voorbeelden van verleende bijstand tijdens de winter 2023-2024
Een medische repatriëring vanuit Cuba na een hospitalisatie
In januari 2024 zag een verzekerd paar dat op Cuba verbleef hun plannen doorkruist worden toen een van beide partners gewond raakte en gehospitaliseerd moest worden. De bijstandsdienst regelde de medische hospitalisatiekosten ter plaatse en verlengde het verblijf van de partner tot de repatriëring.
Meer dan een week na de oorspronkelijk geplande terugkeerdatum werd de patiënt samen met diens partner in businessclass gerepatrieerd, vergezeld van een medisch team. De transfers met de ambulance en de vervoers- en verblijfskosten voor het medische team werden ten laste genomen, evenals de telefoonkosten van de verzekerde.
Het ging om een totaalbedrag van € 30.061.
Een repatriëring na een auto-ongeval in de Alpen
In februari 2024, op hun geplande datum van terugkeer in België, had een Belgisch gezin een auto-ongeval in de Haute-Savoie. De bijstandsverlener liet het beschadigde voertuig wegslepen om het vervolgens met een takelwagen te repatriëren, aangezien het niet ter plaatse hersteld kon worden.
Voor de vier verzekerden werd tijdelijke accommodatie geregeld voor één nacht – de tijd die nodig was om een geschikt huurvoertuig te regelen om de gezinsleden en hun bagage naar België te repatriëren. Zij kwamen bijgevolg met 24 uur vertraging thuis aan.
De totale kosten van deze interventie bedroegen € 2.633.
De repatriëring van een gewonde skiër vanuit de Franse Alpen
In februari 2024 kwam een Belg op gezinsvakantie zwaar ten val toen hij in de Franse Alpen aan het skiën was. Zijn verwondingen noodzaakten hulpverlening op de piste door de hulpdiensten en vervolgens een hospitalisatie in een ziekenhuis in de streek, waar hij een operatie moest ondergaan.
De bijstandsdienst dekte de kosten voor de hulpverlening op de piste evenals de medische zorg in het ziekenhuis en organiseerde de repatriëring van de patiënt naar België per ambulance. De vier andere gezinsleden konden met hun gezinswagen naar België terugkeren.
De totale kosten voor de interventie van de bijstandsverlener bedroegen € 3.084.
Derepatriëring van een Belg na een hospitalisatie in Thailand
Een Belg van 65 jaar oud op reis in Koh Samui, Thailand, werd daar via de spoeddienst gehospitaliseerd nadat hij in kritieke toestand op zijn hotelkamer gevonden was. Dit dossier vereiste een intense coördinatie gedurende vier weken, met bijna 600 telefonische contacten om de zorg, transfers en bijbehorende kosten van de man te behartigen.
Om zijn toestand te stabiliseren, moest de patiënt tussen verschillende Thaise ziekenhuizen getransfereerd worden. Zodra zijn toestand stabiel was, kon zijn repatriëring naar België worden georganiseerd. Die was door de gezondheidstoestand van de patiënt echter niet eenvoudig uit te voeren. Uiteindelijk werd de man gerepatrieerd via een vlucht in businessclass met een volledige medische escorte (zuurstof, arts, verpleegkundige).
Alles bij elkaar liepen de medische en logistieke kosten op tot € 130.750. Dankzij de samenwerking tussen de lokale en de internationale teams kon de patiënt in alle veiligheid naar België worden gerepatrieerd, waar hij in een gespecialiseerd ziekenhuis werd opgenomen.
1 Assuralia-enquête in oktober 2024 bij de bijstandsverzekeraars; de deelnemende verzekeraars vertegenwoordigen samen 97% van de premie-inkomsten. De winterperiode liep van 1 december 2023 tot en met 31 maart 2024.
2 Ipsos-enquête van april 2023.
Het document "Verzekeringen, met vertrouwen de toekomst tegemoet" is bedoeld voor actoren uit de sector, politieke besluitvormers en eenieder die de cruciale rol van verzekeringen in onze maatschappij beter wil begrijpen.